Az ősi mítoszokban, eredetmondákban jelentős szerephez jutottak az állatok. Nem véletlen, hogy az egyes csillagképek többsége sem tárgyakról, inkább állatokról kapta a nevét az ókorban. Ezzel is az állatok és a természet spirituális és mágikus funkcióját
A törzsi varázslók maszkok és állatbőrök segítségével állatalakot öltöttek, ezzel szimbolizálva önmaguk újjászületését és az állat energiáival való feltöltődést. A ma embere – ha hisz az asztrológiában – nem tartja nevetségesnek, hogy Kos, Rák vagy Oroszlán tulajdonságokkal van felruházva. Még akkor sem, ha számára a környező világ elemei már nem olyan jelentéssel és jelentőséggel bírnak, mint az ősi korokban.

Ted Andrews, a természetfeletti és spirituális tudományok fáradhatatlan tanulmányozója, tanítója és szerzője évekig tanulmányozta az indián hitvilágot, spirituális és hétköznapi gondolkodást, és tapasztalatait csokorba gyűjtötte (Az állatok szimbolikája című könyve magyarul is megjelent). Véleménye szerint az ősi fizikai és szellemi törvényszerűségek ma is működnek.

E törvények alapja az “amint fent, úgy lent” – mely azt mondja ki, hogy minden dolog kapcsolatban áll egymással, és mindegyik értelemmel bír. Nem választhatjuk szét a fizikait és a szellemit, a láthatót és a láthatatlant. E törvények segítségével felfedhető a természet rejtett titka?

Ahhoz, hogy az ember ismét értse a természet nyelvét, és megtalálja a helyét a világban, meg kell találnia a saját totem-állatát. “Ha alaposan megismerjük totemünket és megtanulunk azonosulni vele – írja Andrews -, bármikor képesek leszünk annak archetipikus energiáját megidézni?”

Találd meg a saját totemállatodat!
Akármelyik természeti tárgy, növény vagy állat lehet totem – ha valaki egész életében erős kötődést érez annak fizikai valójához, energiájához. Az állattotemek tanulmányozása elengedhetetlen annak megértéséhez, hogyan jelenik meg a szellemvilág mindennapi életünkben. Az állattotemek és szimbolikus képeik segítségével az ember önmagáról és a nem látható világról szerezhet ismereteket. Nem szükséges hinni abban, hogy ezek az állatalakok és totemek intelligens lények; azt viszont fontos tudni, hogy hátterükben archetipikus erők állnak, és hogy ezek jelennek meg az egyes emberekben, ezek irányítják őket.
Bárki megtanulhatja, hogyan kerülhet kapcsolatba ezekkel az erőkkel. A kapcsolat megteremtésével az lényegében kezdjük elsajátítani a természet nyelvét, és fokozatosan nyitottá válunk annak titkaira. A folyamat első lépéseként meg kell határozni, hogy melyik is a saját totemállatunk. Erre különféle technikák léteznek, legtöbbjük egyszerű, és nem igényel mást, mint fokozott megfigyelést, és a kreatív képzelet alkalmazását. A kreatív képzelet alkalmazásával fokozatosan képessé válunk a fizikai valóságot környező és átható szellemi erők érzékelésére. Amit a képzelet szüleményének tartunk, az – Andrews szerint – a normál érzékelésünkön túl létező másik valóság képe.

A saját totemállat meghatározásához első lépésként mindenkinek fel kell tenni magában a kérdést
– ha újraszületne, mondjuk állatként, vajon melyikben öltene szívesen testet, és végig kellene gondolni, hogy vajon miért épp őbenne;
– melyik a kedvenc állata;
– melyiktől fél leginkább;
– előfordult-e, hogy megharapta vagy megtámadta egy állat;
– szokott-e állattal álmodni?

A kedvenc állatoknak alighanem valami fontos tanítani valójuk van. Amelyik félelmet kelt, az az úgynevezett “kísértő totem”. A sámánok szerint az emberi félelem állatalakban jelenik meg. Ezek az állatok csak akkor nem lesznek ellenszenvesek, ha a hatalmukat, varázserejüket sikerül a szolgálatába állítani, és félelem nélkül tud velük (azaz félelmeivel) szembe nézni.
A sámánok szerint az emberre támadó állat valójában az illető totemszelleme, amely a támadással ellenőrzi, hogy képes-e élni a neki adott erővel.
Az álomban visszatérő, vagy legalább is benne szereplő állat ugyancsak a totemszellem megjelenésének fontos lehetősége.

Kulcs a totemállatok értelmezéséhez

BIKA – a termékenység szimbóluma.
A bika segítségével megtanulhatja, hogy miként lehet valaki szilárd, anélkül, hogy makacs és merev lenne.

BÖLÉNY – a tett és az ima ötvözése a bőség elérése érdekében.
Akinek a totemállata a bölény, annak keresnie kell a bőség és növekedés lehetőségét, de újra és újra fel kell tennie magának a kérdést: kifejezi-e a tiszteletét önmaga és mások erőfeszítései előtt? Megbecsüli-e azt, amije már van? Soha nem szabad elfelejteni, hogy a bőség azonnal leáll, ha az ember elmulasztja megbecsülni azt, amit már megkapott.

HÓD – az álmok építésének szimbóluma.
Arra figyelmezteti az embert, hogy álmodozzon bátran, de aztán cselekedjen is. A hód megmutatja, hogy miként kell nagyszerű álmokat szőni és valóra váltani.

KAMÉLEON – jelentése: jövendölés és az aura érzékenysége.
Akinek a kaméleon a toteme, az egyre inkább érzékeli a másokból áradó energiát. Látja az aurát és olvasni is tud belőle, képes értelmezni, így könnyen boldogul mindenkivel szemben. Bíznia kell mindig a megérzéseiben és abban, amit érez és érzékel. Mivel nemcsak kap, hanem ad is energiát, meg kell tanulnia ezzel ügyesen gazdálkodni.

KOLIBRI – a lankadatlan örömöt és az élet nektárját szimbolizálja.
Lehet, hogy a legkisebb madár, de a legérdekesebb is. A lehetetlennek tűnő dolgok szimbóluma. Arra tanítja az embert, hogy meg kell találnia saját élethelyzetében az örömteli élet csodáját.

KÍGYÓ – Az újjászületés, a feltámadás, a beavatottság és a bölcsesség jelképe.
Az ősi kultúrákban a halál és az újjászületés szimbóluma volt. A kígyó erejét használó törzsi varázslók a kígyóhoz hasonlóan megtanultak élet és halál tartományai között átjárni, hogy gyógyerőt és megvilágosodást hozzanak magukkal. A kígyót – csakúgy, mint rokonait, a tűzkígyót és a sárkányt – gyakran ábrázolták az élet forrásának, mesés kincseknek az őrzőjeként. A kígyó gyors és mozgékony, így akinek ez a toteme, azzal gyorsan történnek meg a változások, és hamar fel is ismeri azokat.

MACSKA – misztikum, mágia és függetlenség.
Fontos a színe, a viselkedése és egyéb tulajdonságai, mert mind-mind külön jelentést hordoz. Sok könyv készült a macskák viselkedéséről, tulajdonságairól és a velük kapcsolatos mítoszokról, mesékről. Akinek macska a totemállata, ezeket is érdemes tanulmányozni. Egyébként akár vad akár házi macska a toteme, számíthat arra, hogy környezetében a mágia és a misztérium erőre kap.

MEDVE – a tudattalanban rejlő erő és hatalom életre keltésének szimbóluma.
Akinek a medve a toteme, annak fontos megőriznie magában a kis bocsot, és időnként fára kell másznia – ha másért nem, hát azért, hogy tisztán lásson. Az is lényeges, hogy ne rejtőzzön el a világ elől, ne vonuljon háttérbe. Bújjon elő a barlangjából, Kóstolja meg olykor az élet mézét!

MEZEI NYÚL – a termékenység és az új élet jelképe.
Megmutatja az embernek, hogy miként ismerheti fel a körülötte lévő jeleket. Segít ráhangolódni a holdciklusokra, és segít felismerni az egyén életében bekövetkező ár-apály jelenségeket. Ez pedig termékenyebbé teszi az életét.

MÓKUS – aktivitás és készenlét.
Arra tanít, hogy munka és a játék kéz a kézben jár, máskülönben a munka problémát okoz, nehézzé válik, és kevesebb eredményt hoz. Minden mókus egyedi, és varázserejét is mindenkinek a maga módján kell aktiválnia. Sűrűn fel kell tenni a kérdést, vajon eleget ad-e másoknak, vagy csak elvár és gyűjtöget?

PUMA – az erő felszínre hozása.
Megtanítja az embert arra, hogyan hozza ki magából a legtöbbet, és hogyan erősítse meg a szívét úgy, hogy ezáltal kézbe veheti saját sorsa irányítását. Amikor támad, nem hezitál, a másik legsérülékenyebb részét célozza meg. Az ember ezt a képességet mind önmaga megvédésére, mind támadásra jól tudja majd hasznosítani. A puma azt is megtanítja, hogyan lehet legjobban gondját viselni önmagának és környezetének.

SAS – a gyógyítás, a teremtés, a lélek megvilágosodásának megtestesítője.
A határtalan erő és hatalom jelképe. Olyan erőt szimbolizál, amely meghaladja tényleges méretét, hiszen sok esetben a saját súlya jóval kevesebb, mint az áldozatáé. Aki részesülni szeretne a sas varázserejében, annak szintén fel kell vállalnia annak felelősségét, hogy többé válik, mint ami jelenleg. Karmikus megközelítésben ez azt jelenti, hogy körülötte jó is, rossz is gyorsabban történik, mint mással. A SAS-t totemként elfogadni annyit jelent, hogy lefogadja az élet új, hatalmat jelentő perspektíváját.

SZARKA – az intelligencia, a gyakorlat és az okkult tudás megfelelő használatát jelképezi.
Akinek az életében a szarka totemként jelenik meg, annak fel kell tennie magának azt a kérdést: vajon jól hasznosítja a tudását? Minden létező adottságát mozgósítja a céljai eléréséhez? A szarka segít ezeknek a kérdéseknek a megválaszolásában, illetve abban, hogy az okkult tudományokat felelősségteljes és hatékony módon alkalmazza. A szarka megmutatja, hogy mire mehet az ember egy kis okkult tudással.

SZAMÁR – a bölcsesség és alázat szimbóluma.
Akinek a szamár a toteme, annak nem mások után kell kullognia. A szamár a bölcsességnek és a komoly munkáknak a lehetőségére utal. Ne legyen makacs, hanem haladjon az új áramlatokkal. Ne ragaszkodjon kizárólag a régi dolgokhoz. Ne feledje: amit csinál, az nem a cél maga, hanem a célhoz vezető út. Ne legyen önelégült és öntelt, hiszen a szamár az eddiginél is nagyobb bölcsességet és komolyabb lehetőséget kínál.

TIGRIS – szenvedély, erő, odaadás és érzékiség.
Ha valakinek a tigris a totemállata, az sok új kalandra számíthat, mert a tigris mindig új szenvedélyt és új életerőt indít el benne.

VADGALAMB – A béke, az anyaság és a jövendölés női energiáinak megtestesítője.
Hangja az eső éneke. Gyászos burukkolása az élet új vizeit idézi meg. Arra emlékezteti az embert, hogy körülményeitől függetlenül mindig van lehetőség az új életre, az új vizekre. A Föld ugyanis női bolygó, és ez azt jelenti, hogy a teremtés és az új dolgok születése mindenki számára elérhető. A vadgalamb turbékolása erre emlékeztet. Hangja egész nap hallható, de hajnalban és alkonyatkor a legerőteljesebb. Ez az a két napszak, amit az úgynevezett átmeneti idők (a fizikai és szellemi világ, a múlt és jövő) közé tartozik. A vadgalamb segítségével ezekben az időszakokban aktivizálhatja a teremtő energiát, és megláthatja, mit tartogat a jövő.

MI VÁLHAT TOTEMMÉ?
Az ókori papok és papnők épp úgy, mint az indián varázslók állattotemek segítségével igyekeztek közvetlen kapcsolatba kerülni a szellemvilággal. Rituális szertartásaikban mozdulatokkal, jelmezzel és tánccal imitálták az állatot, hogy megidézzék a benne megjelenő energiákat, és hogy részesedjenek azokból. Az állat ezáltal totemmé vált – hatalom és varázserő birtokosa, egy sajátos energia szimbóluma. Az emberek azzal, hogy megteremtették a totemet, életük részévé tették a mögötte rejlő archetipikus erőket.

AZ ÉLET KÖRFORGÁSA
Aki a saját totemállatát felfedezte, megismeri annak zsákmányszerzési mechanizmusa és a saját élete közti összefüggéseket. Rájön, hogy a vadászatnak és az étkezésnek, vagy a játéknak és a pihenésnek mind-mind megvan a maga ideje. A párhuzamok mintát nyújtanak ahhoz, hogy az életében bekövetkező változásokat és az adódó lehetőségeket is hasonlóképp fordíthassa a saját hasznára. A zsákmányszerző állatok esetében a zsákmányt is érdemes tanulmányozni. A sámánok is alkalmazzák a szimmetria varázselvét, mert a zsákmányszerzés összeköti a ragadozót és a zsákmányt, kölcsönösségükben bonyolult szövetség van jelen.
Aki átveszi a totemállata természetes életritmusát, a környezethez való alkalmazkodó képességét, annak a saját élete is eredményesebbé és hatékonyabbá válik.

Astronet.hu
Felhasznált irodalom: Ted Andrews: Az állatok szimbolikája (Alexandra)