Anyáink, nagyanyáink korában a csecsemők és kisgyermekek táplálása merőben eltért a ma elfogadottól. Akik maguk is anyukák, meghallva, mivel is etették, itatták őket, amikor még picik voltak (feles tej, méz, cukros tea stb.), szinte felmerül a kérdés, hogyan is éltük túl.

A tudomány fejlődése által egyre több élelmiszerről derült ki, hogy problémát okozhatnak, s ma már egészen kikristályosodott, mi az, amivel biztosan nem ártunk, s mely ételeket kell előnyben részesíteni.

A szülők a gyermekek első számú példaképei, ezért fontos, hogy tisztában legyünk az egészséges táplálkozás alapjaival, hogy gyermekünknek már természetes legyen, hogy egészséges ételeket fogyaszt.

Néhány hasznos és könnyen kivitelezhető ötlet az egészséges táplálkozáshoz

1. Természetesen a legjobb táplálék az anyatej, de a gyermek 6 hónapos kora után már nem fedez minden szükséges tápanyagot, így fokozatosan hozzátáplálás szükséges.

2. Féléves korig ne adjunk gluténtartalmú ételt (gabonafélék), mert még nem érett a baba szervezete a glutén (gabonafehérje) megemésztésére. Helyette használjunk rizst, kölest vagy kukoricából készült pelyhet, lisztet. A főzeléket is ezekkel (vagy burgonyával vagy a megfőtt étel pürésítésével) sűrítsük. Ezek a módszerek egészségesebbek, mint a rántás vagy a habarás, így beépülhetnek a mindennapokba.

3. Tehéntejet egyéves korig ne adjunk, mert tejfehérje érzékenység léphet fel. Helyette igyon joghurtot, zabtejet, rizstejet vagy szójatejet. Ezeket természetesen a későbbiekben is bármikor adhatjuk gyermekünknek (mi is fogyasszuk), többféle ízesítésük miatt garantált a változatos ízvilág.

4. Ne szoktassuk rá a gyereket a nassolásra, a kekszekre, nyalókára. Helyette adjunk neki friss vagy aszalt zöldséget, gyümölcsöt, esetleg teljes kiőrlésű vagy csökkentett cukortartalmú kekszet, de a kölesgolyó, a Lola csemege, vagy a buláta is jó.

5. A zöldség, gyümölcs rendszeres napi többszöri fogyasztása legyen a megszokott. Köretnek, tízórainak, uzsonnának, nassolnivalónak változatosan használhatjuk őket.

6. Ne sózzunk, és ne cukrozzunk ösztönösen. Só helyett tegyünk az ételbe petrezselymet, kaprot, fehérrépát, paradicsomot, natúr zöldségkeveréket, stb. A cukor mellőzését is meglepően hamar meg lehet szokni. Fokozatosan csökkentsük a mennyiséget, s meglátjuk, új ízeket fedezünk majd fel! Végszükség esetén használjuk az alacsony kalóriatartalmú természetes édesítőszereket (agáve szirup, sztívia, xilit stb.).

7. Ne keverjünk a gyermek teájába, italába automatikusan cukrot, mézet, és ne adjunk cukrozott és szénsavas üdítőt se rendszeresen. A natúr gyümölcstea, gyógytea, és a víz is tökéletes szomjoltó, és higgyük el, így is ízletesek. Emellett a tiszta biolevek is értékesek, hiszen teljes mértékben a friss, vitamin- és rostdús zöldségek, gyümölcsök levét tartalmazzák (nincs bennük adalékanyag).

8. A gyermek 1 éves koráig ne egyen mézet, mivel a mézben lehet egy olyan baktérium, mely ellen még nincs meg a védettsége, s súlyos betegséget okozhat. A későbbiekben már nyugodtan használhatjuk.

9. Kerüljük az olyan ételt, mely tartósítószert, mesterséges adalékokat, színezéket tartalmaz.

10. Ha tehetjük, vásároljunk minél több bioélelmiszert vagy megbízható, vegyszermentes helyről. Ezzel nemcsak a káros anyagoktól tartjuk távol családunkat, hanem finomabb és magasabb tápértékű, vitaminban és ásványi anyagokban is gazdagabb lesz ételünk.

11. Magas oxálsav tartalma miatt hetente legfeljebb egyszer készítsünk spenótot, sóskát.

12. Lefekvés előtt, ha édes ételt eszik a gyermek, feltétlenül alaposan mosson fogat!

Forrás: Pozitívnap