A meditáció megválasztása azon múlik, hogy mit szeretnénk vele elérni. Igazi mélységeket kívánunk megismerni, önmagunkat feltárni, vagy átmenetileg szeretnénk módosult tudatállapotba kerülni, ami pihenésünkhöz, vagy átmeneti felismerésekhez vezet.

Előző számunkban elkezdtük a meditáció fogalmát tisztázni és arról beszéltünk, hogy milyen is az igazi mély, eredményes meditáció, hogyan, miképpen kell végeznünk ez irányú napi gyakorlatunkat. Nem könnyű magának, a meditációnak a tisztázása sem, hiszen többféle is létezik, többféle formában. A forma megválasztása azon múlik, hogy mit szeretnénk vele elérni. Igazi mélységeket kívánunk megismerni, önmagunkat feltárni, vagy átmenetileg szeretnénk módosult tudatállapotba kerülni, ami kikapcsolásunkhoz, vagy átmeneti felismerésekhez vezet.
 
Az előző cikkben leírtuk, hogy a meditációk igazi célja általában az én igazi megismerése, és annak érdekében naponta végezzük gyakorlatunkat, ahhoz a buddhista típusú, elmélyült, az üresség megismerése irányába ható meditációs formát kell gyakorolnunk. Érdemes időnként minimum tíz napos, vagy néha akár hosszabb ideig tartó elvonulásokra is menni, ami gyakorlatlanoknak alig elviselhető, gyakorlottabbak viszont hatalmas lépéseket tehetnek általa az önmegismerés útján. (Pl. Vipassana elvonulás, Goenka módszerével, amiről elérhetők információk a www.dhamma.hu honlapon.) Ennek gyakorlása valójában egy életforma. Itt nincs mozgás.
 
Milyen is az a mozgásos meditáció?
 
Az valójában nem meditáció, hanem átmenetileg létrejött transz állapot, ami szintén alkalmas a tudat mélyebb rétegeinek megnyitására, aktivizálására. Általában viszonylag gyorsan létrejön a transz állapot, a transzhatás, megvan az eredménye, tehet lépéseket az ego feloldására, de néhány óra vagy nap elteltével az elért eredmény nem állandó és végleges, és minden visszarendeződik, legfeljebb az élmény emléke marad meg a transzolóban. A transz olyan erőteljes élmény, hogy a hétköznapi valóságunkat szétszedi, minél erősebb, annál hosszabb idő kell a visszaálláshoz. A transz élmények feldolgozásához idő kell, döntések nem ebben az állapotban születnek, csak látásmódot ad hozzá (az agy frontális lebenye teljesen kikapcsol).
 
Most nem foglalkozunk a különböző szerekkel előidézhető transzokkal, csak a természetes, fizikai úton előállíthatókkal. Ezek sem mindig veszélytelenek, ezért érdemes csoportban, szakavatott vezetővel végezni az ilyen gyakorlatokat, nem egyedül végzendők. Lehet transz állapotba jutni légzés módszerekkel, imával, mantrával (pl. Ohm meditáció), izzasztással (izzasztó kunyhókban), elvonulásokon ún. ingermegvonással, csönddel.
 
De transzhoz juthatunk az erősebb mozgásos formákkal is pl. dob hangjára (sámándobolás), holotrop légzéssel, valójában a rock koncerteken is (minél erősebb és monotonabb a zene, annál hamarabb elérhető a transz), de ilyen lehet a szúfi quawali, vagy a kerengő dervistánc, naptánc, és ilyenek Osho mozgásos meditációi, nevető gyakorlatai. Fontos a hangerő és a monotónia, bizonyos ritmusok az agy bizonyos hullámait stimulálják. (Pl. a sámándobolásnál a Théta hullámok ritmusát szokták dobolni.) Ide sorolhatjuk a tűzjárásokat is, hiszen az eredményes tűzön, vagy parázson járás – megégés nélkül – csak transz állapotban elképzelhető.
 
Mire jó ez?
 
A transz lehet egy beavatás része, tehát lehet spirituális funkciója, átvezethet valakit egy világnézeti útkeresésen, vagy motiválhatja arra, hogy még mélyebbre menjen az önkeresésben. Lehet egy alkalmi transzolás, amikor egy bizonyos élethelyzetben tanácstalanok vagyunk és szeretnénk felmerülő kérdéseinkre választ kapni. Saját belső erőnk rendelkezik a legjobb tanításokkal, csak „szóra kell bírni”. Lehet terápiás, gyógyító hatása. És van, akinek nem ajánlható. (Kerüljék a magas vérnyomásban szenvedők és a pszichiátriai gyógyszereket szedők.)
 
Ha valaki sokat transzol, nem fog hamarabb megvilágosodni! Szerek szedésével pedig egyáltalán nem, ez tévhit. Az igazi mély önvaló megismeréséhez kitartó, hosszú munka kell és az elmélyülő, elcsendesedő, naponta kigyakorolt meditáció. Míg a transz sokkal jobb csoportban, vezetővel, a meditáció az egyénileg megélt élményen alapszik. A módosult tudatállapot egy hasznos híd a tudat mélységeinek megismeréséhez, az érzelmek befolyásolásához. Egy spirituálisan gondolkozó terapeuta a klienseivel is legtöbbet módosult tudatállapotban dolgozik, mert a változások is elsősorban így érhetők el.
 

-eszme-