Mit tud rólunk a Facebook? Közhely lassan, hogy szinte mindent. Ki, kivel, mikor és hol! Nem is kell különösebben meglepődnünk hiszen ezeket mi közöltük, ők csak összegyűjtik. Mindenkiről egy 1000 oldalas könyvnyit.

Lassan nyilvánvaló mindenkinek, hogy egy törölt üzenet nem törlődik a Facebookon ténylegesen, csak törölt státuszba kerül át.
 
Hasonlóan ahhoz, amikor egy bejelöléskérés érkezik, hiába is utasítjuk vissza, a Facebook a háttérben tárolja és hozzánk köti.
 
A legutóbb például annak volt jelentős füstje, hogy bizony az oldal akkor sem hagy magára minket, ha kiléptünk belőle. Rövid adatsorokon, sütiken (cookies) keresztül tárol rólunk számtalan információt, merre járunk, miután elhagytuk az oldalt.
 
Egy civilekből álló szervezet szerint szinte minden kifogásolható a Facebook adatkezelésével kapcsolatban. Az egyszerűen Europe against Facebook (Európa a Facebook ellen) nevű csoport az oldalán publikált egy listát, melyek azok a jellemzők, amelyek alapján igencsak megkérdőjelezhető a Facebook tisztességes adatkezelése.
 
A csoport az adatokhoz nem használt mást, mint egy mindenki számára adott lehetőséget. Ezt egy brit jogszabály jelenti, amelynek értelmében bármilyen velünk kapcsolatban lévő cégtől kikérhetők személyes adataink 40 napos határidővel.
 
Ezt egy CD-n kell átadnia a cégnek, jelen esetben a Facebooknak. A beszámolójuk szerint a Facebook el is kezdte teljesíteni a kéréseket, ám annyian jelentkeztek, hogy nem tudják azt határidőre teljesíteni. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy mindez egy hecckampány részeként folytatták a Facebookkal szemben.)
  
Mindenesetre azok, akik hozzájutottak a maguk példányához leeshetett az álluk. Egy ilyen beszámoló ugyanis PDF formátumban átlagosan 1000 oldal és gyakorlatilag minden rajta van. Az oldalon példaként fent is van néhány ilyen dokumentum, amelyben kitakarták a személyes adatokat, de azért jól látszik, hogy micsoda munka lenne összeszedni ennyi adatot rólunk, ha ezeket nem saját magunk tennénk közkincsé a Facebookon keresztül.
 
A saját szó szerinti Arckönyvünk „Facebook-unk”, akár egy könyv, 60 fejezetből áll. Ezek közt az összes bejelentkezésünktől kezdve, a bankkártyaszámunkon keresztül (ami úgynevezett Facebook-credit vásárlás esetén kell), a visszavont ismerősökön át, a meghívott eseményeinken keresztül, a gépek adataiig, amelyekről bejelentkeztünk minden fent van.
 
Továbbá a tartózkodási helyünk is. Ugyan nem egyértelmű, hogy hogyan határozza meg ezt az infót a Facebook, az oldal szerint ez egy mixe a check-inekenek, az okostelefonos applikációknak, a geo-taggelt fényképeknek, az eseményeknek amelyeken jeleztük részvételünket és az utolsó IP-címünknek, amelyet kaptunk a szolgáltatótól bejelentkezésünkkor. (Ez hazánk esetében legalább nem sokat segít.)
  
 
Egyébként az adatok egy részét a Facebook saját maga is felkínálja oldalán a felhasználóinak. (Ennek viszont nincs magyar leírása, nagyjából a fele adathoz juthatunk így hozzá, mint az említett CD-n keresztül.)
 
A kritikai hangok az után erősödtek fel igazán, hogy a Facebook bevezette a Timeline elnevezésű adatlapot, amelynek segítségével valóban gyerekjáték követni aktivitásunkat az oldalon. Tovább menve még pikánsabb, hogy az oldal együttműködik olyan projektekkel, mint az Open Graph projekt, amelynek célja, hogy automatikusan követi a felhasználók aktivitását és azt közzé is teszi (posztolja). Ilyen például a Facebookba újonnan beépült zenehallgató alkalmazás a Spotify, amely azonnal közkincsé teszi, mit is hallgatunk.
 
A csoport kifogásolja, hogy ezek az alkalmazások nem kérnek engedélyt a használathoz, hanem ha nem akarjuk őket használni, akkor elő kell valahonnan bányásszuk a letiltásukhoz szükséges beállításokat.
 
A Facebook persze csak a saját várát építgeti. A cég növekedéséhez, fejlesztéséhez kell a pénz. Ehhez pedig sok-sok reklám. A szupercélozható reklámmegoldások, amellyel a Facebook is dolgozik és ezeken az adatokon nyugszik, a hirdetők álma.
 
Forrás: Figyelőnet