Tanulmányok tucatjai értekeznek arról, mi mindent is kell megtennünk egészségünk érdekében: ne dohányozz, fogyassz sok zöldséget és gyümölcsöt, ám kevés húst, szabadulj meg a túlsúlytól, s mozogj hetente legalább három és fél órát. És mindezért mit kapunk cserébe?

Az egészséges életmód jóval drasztikusabban csökkenti egy krónikus betegség kialakulásának kockázatát, mint azt eddig feltételezték: az egészségtelen életvitelt követőkkel szemben mintegy 78 százalékkal csökken a betegség rizikója az egészségre vonatkozó intelmeket komolyan vevők esetében.
 
A megállapítást a Német Táplálkozáskutató Intézet munkatársai tették, miután több mint 25 ezer, átlagosan 49 éves férfi és nő részvételével nyolc éven át folytatott hosszú távú kutatásukat befejezték.
 
Nem valószínű, hogy cukorbetegek leszünk
 
A tanulmány az egyes betegségek esetében még drasztikusabb eredményeket hozott: aki az egészséges életmódra vonatkozó összes kritériumot figyelembe véve él, 93 százalékkal is csökkenti annak az esélyét, hogy cukorbetegségben szenvedjen. A szívinfarktus kockázata pedig 81 százalékkal bizonyult kisebbnek. Az agyvérzést illetően tapasztalt 50 százalékos csökkenés ugyancsak tekintélyes szám, s a daganatos megbetegedés esetében tapasztalt 36 százalékos különbség is azt mondatja, hogy érdemes az egészséges életmóddal kapcsolatos intelmeket komolyan venni.
 
A kísérletben részt vevők kilenc százaléka teljesítette a kutatók által felállított, az egészséges életmódra vonatkozó négy kritériumot (nem dohányoztak, sok zöldséget és gyümölcsöt, ugyanakkor kevés húst fogyasztottak, nem számítottak túlsúlyosnak és emellett még rendszeresen mozogtak is), s a kutatók örömmel állapították meg, hogy a résztvevők mindössze négy százaléka kapott az említett kategóriák mindegyikében fekete pontot.
 
A megfigyeltek többsége tehát abba a kategóriába tartozott, amelyik tagjai egy-három feltételt teljesítettek. Az intézet összefoglalója szerint a krónikus megbetegedésre való esély a kritériumok teljesülésével egyenesen arányosan csökkent: minél több teljesült a négyből, annál csekélyebbnek bizonyult a kockázat.
 
A megfelelő testsúly különösen fontos
 
A német kutatók arra külön kitértek vizsgálatukban, hogy a négy kategóriák teljesülésének milyen kombinációja a legelőnyösebb a résztvevők számára. A legfontosabbnak a megfelelő testsúly bizonyult: aki 30 alatt tudta tartani testtömeg-indexét (BMI), már csupán ezzel az egy szemponttal több, mint 50 százalékkal csökkentette a krónikus betegség kialakulásának kockázatát – írják a tanulmányt jegyző szakértők az „Archives of Internal Medicine” című, orvosi körökben rendkívüli elismertségnek örvendő szaklapban. „A krónikus betegségek közül a megfelelő testsúllyal a kettestípusú cukorbetegséget lehet a ’legmesszebbre’ elkerülni” – mondja Heiner Boeing, a kutatás vezetője.
 
Aki pedig a 30 alatti BMI mellett még azzal is büszkélkedhet, hogy nem dohányzik, már 70 százalékkal csökkentette a betegség kockázatát.
 
„Ugyanakkor a dohányzók esetében is igaz, hogy egészséges táplálkozással, megfelelő mennyiségű mozgással és súlyfelesleg nélküli testsúllyal ők is elérhetik a 70 százalékos kockázat-csökkenést” – magyarázza a professzor.
 
Forrás: Webbeteg