Az újszülötteknél, de még a kisebb gyerekeknél is központi problémát jelent az alvás. Mert az egy dolog, hogy az anyuka és az apuka is pihenni akar (hacsak egy kicsit is), de a gyereknek is szüksége van az alvásra ahhoz, hogy testileg, szellemileg és érzelmileg egyaránt egészségesen fejlődjön.

A jó alvási szokás kialakításához elengedhetetlen, hogy a szülők észrevegyék, mikor álmosodik el a gyerek, hiszen a babának meg kell megtanulja: amikor álmos, aludni kell. A legárulkodóbb jelek a szemdörzsölés és nyűgös hangulat.
 
Már egészen kicsi korban ki kell alakítani egy rituálét, amelynek záró momentuma a lefekvés. A begyakorolt szokások segítségével a gyerekek megtanulják, mikor jön el a lefekvés ideje. 1-2 órával alvás előtt fejezzük be a játékot, és kezdjünk pihentető, álmosító tevékenységekbe. Etessük és fürdessük meg, adjuk rá a pizsamát, olvassunk mesét.
 
Ahhoz, hogy a gyerek megtanuljon egyedül elaludni, már amikor elálmosodik, de még mielőtt elaludna, tegyük be az ágyába. Ha magától, azaz nem ringatástól a karjainkban alszik el, nem csak pihentetőbb lesz az alvása, de a későbbiekben is kisebb valószínűséggel lesznek alvási problémái.
 
Kezdeti időszakok
 
A babák az első heteikben még nem tudnak különbséget tenni a nappalok és az éjszakák között. A különbséget úgy érzékeltethetjük számukra, hogy este, lefekvés előtt jobban megetetjük. Így teli hassal tovább fognak tudni aludni, hiszen megnő a két szoptatás között idő.
 
A gyerekeket 1 hónapos koráig 2-3 óránként kell megszoptatni, megetetni. A napi 8 etetésből átlagosan 3 etetés zajlik az éjszakai órákban. Nem kell megijedni, a baba sírással jelzi, amikor készen áll a következő adag kajára. Nem szabad felébreszteni, mert akkor nem kapja meg a szükséges pihenési időt, és az evés sem fog jól esni neki.
És a körülmények
 
A jó alváshoz megfelelő ágyra is szükség van. A kiságy matraca legyen kemény és sima, lapos. A babáknak nincs szükségük se párnákra, se egyéb eszközökre (pl. plüss állat) alvás közben. Ha takarót használunk, kétoldalt be kell tűrni a matrac alá, hogy ne tekeredjen rá. Az ágyat semmiképp se tegyük radiátor mellé, hiszen az ideális hőmérséklet számára az egyenletes 20 fok.
 
A kicsik megfelelő mennyiségű és minőségű alváshoz szoktatásában szerepet játszik a szoba is, ahol a kiságy van. Hogy a későbbiekben megkönnyítsük a magunk és a gyerek dolgát, be kell tudjuk sötétíteni alváskor a helységet, amivel megtanulja összefüggésbe hozni a sötétet az éjszakával és az alvással. Nappal viszont ne sötétítsünk be, és nincs szükség teljes csendre sem. A babák hozzá tudnak szokni a hétköznapok sürgés-forgásához, nem fogja őket zavarni.
Végre…
 
A csecsemők első alvási fázisa felszínes. Amikor még mozog a szemhéja, rendszertelen a légzése, mocorog, könnyen felébred. (Ha a karjainkban alszik el, ebben a szakaszban még nem érdemes letenni az ágyába, mert azonnal felébred és sírni fog.) Kb. 20 perc után kerül mélyebb álomba, elernyednek az izmai, légzése egyenletesebbé válik.
 
Nem tudni, az emberek miért és miért úgy alszanak, ahogy. Egyesek szerint ilyenkor dolgozza fel agyunk a sok élményt, tapasztalatot és tudást, amihez ébren jutottunk, szervezetünk ilyenkor regenerálódik. Mivel a babáknak minden újdonságot jelent még, van mit feldolgozniuk. Ezért biztosítsuk számukra a lehetőséget a szusszanásra.
 
Forrás: Anna.hu